ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ, 19, 3-16
2008 Ε.Ψ.Α.Α
Τρόποι αντιμετώπισης του άγχους και ψυχολογική κατάρρευση σε αθλητές της
αντισφαίρισης
Μαρία Παυλίδου και Γεώργιος Δογάνης
Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Περίληψη
Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να εξετάσει τη σχέση μεταξύ των τρόπων αντιμετώπισης του άγχους και της ψυχολογικής κατάρρευσης πριν και μετά την ολοκλήρωση ενός ψυχολογικού
προγράμματος. Το δείγμα της μελέτης αποτέλεσαν 23 αθλητές της αντισφαίρισης από την ομάδα του
Ηρακλείου (πειραματική ομάδα) και 27 αθλητές από την ομάδα της Καλαμαριάς (ομάδα ελέγχου), ηλικίας 11-18 χρονών. Οι αθλητές και των δύο ομάδων, πειραματικής και ομάδας ελέγχου, εκτέλεσαν
μία άσκηση υπό πίεση και συμπλήρωσαν τα ερωτηματολόγια Αντιμετώπισης-Αποφυγής Αγώνα
(Χατζηγεωργιάδης & Χρόνη, 2004) και Αγωνιστικής Κατάστασης (Κάκκος & Ζέρβας, 1996). Κατόπιν, η πειραματική ομάδα ακολούθησε ένα ψυχολογικό πρόγραμμα 9 εβδομάδων. Η ίδια διαδικασία επαναλήφθηκε μετά το τέλος της παρέμβασης και για τις δύο ομάδες. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η πειραματική ομάδα παρουσίασε αύξηση της απόδοσής της κατά τη δεύτερη μέτρηση. Η χρήση του τρόπου προσέγγισης σχετιζόταν με μειώσεις στην απόδοση και με αυξήσεις στο σωματικό άγχος. Τέλος, δε βρέθηκε σχέση μεταξύ της χρήσης των τρόπων αντιμετώπισης του άγχους και της ομάδας, της ηλικίας και του φύλου.
Λέξεις κλειδιά: τρόποι αντιμετώπισης άγχους, ψυχολογική κατάρρευση, αντισφαίριση
Abstract
The purpose of the present study was to examine the relationship between coping skills and choking before and after psychological training. The sample of the study consisted οf 23 tennis players from
tennis team of Hraklion (experimental group) and 27 athletes from tennis team of Kalamaria (control group). All athletes were 11-18 years old. The athletes from both teams -experimental and control-
executed a drill under pressure and completed the Coping Skills Inventory (Hatzigeorgiadis & Chroni,
2004) and the CSAI-2 (Kakkos & Zervas, 1996). Then, the experimental group followed a 9-week psychological program. The same procedure was repeated after the completion of the intervention for both teams. The results showed that there was an increase in the experimental group’s performance during the second measurement. The use of approach coping skills was related with performance reductions and increases in somatic anxiety. Finally, there wasn’t any significant correlation between the team, age and sex.
Key words: coping skills, choking, tennis
For full text in pdf, click here