Ελληνική Εταιρεία Ψυχολογίας

της Ασκησης και του Αθλητισμού 

Hellenic Society of Sport and Exercise Psychology (HSSEP)

Συνέδρια,
Σεμινάρια






ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ

ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ



Hellenic Society of Sport and
Exercise Psychology

Επιστημονικό Περιοδικό

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
Hellenic Society of Sport and Exercise Psychology

"The best motivation,always comes from within"
Michael Johnson,Gold Metal Sprinter

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
Hellenic Society of Sport and Exercise Psychology

"Confidence comes not from always being right,but from not fearing to be wrong."
Peter T.McIntyre,Footballer

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
Hellenic Society of Sport and Exercise Psychology

"The ideal attitude is to be physically loose,and mentally tight."
Arthur Ashe,(Tennis Great)

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
Hellenic Society of Sport and Exercise Psychology

"You don't play against opponents,you play against the game of basketball."
Bobby Knight,Coach

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
Hellenic Society of Sport and Exercise Psychology

"With so many people saying it couldn't be done,all it takes is an imagination."
Michael Phelps

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
Hellenic Society of Sport and Exercise Psychology

"Don't measure yourself by what you have accomplished,but by what you should have accomplished with your ability."
John Wooden

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
Hellenic Society of Sport and Exercise Psychology

"A bad attitude is like a flat tire.You can't go anywhere until you change it."

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
Hellenic Society of Sport and Exercise Psychology

ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ, 25, 20-37

2015 Ε.Α.Ψ.

H επίδραση της οπτικής παρατήρησης και των προφορικών οδηγιών στην απόδοση και μάθηση της τεχνικής των χεριών στο ελεύθερο και στην επίδοση αρχαρίων κολυμβητών

Ελένη Ζέτου, Νικόλαος Βερναδάκης, Αφροδίτη Παπουτσάκη και Θωμάς Κουρτέσης

Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής & Αθλητισμού, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης

 

Περίληψη

Σκοπός της παρούσας έρευνας, ήταν να διερευνήσει το αποτελεσματικότερο είδος ανατροφοδότησης, που θα επηρεάσει την απόδοση και μάθηση της τεχνικής του ελεύθερου στυλ αρχάριων κολυμβητών, αλλά και την επίδοσή τους (χρόνος στα 25 μ.). Στην έρευνα συμμετείχαν 63 πρωτοετείς φοιτητές του Τ.Ε.Φ.Α.Α. της Κομοτηνής. Οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν τυχαία σε τρεις ομάδες: η ομάδα Α (Ν=22) δέχθηκε ανατροφοδότηση με αυτοπαρατήρηση και προφορικές οδηγίες στα σημαντικά σημεία της δεξιότητας, η ομάδα Β (Ν=21) ανατροφοδότηση με προβολή προτύπου (έμπειρο μοντέλο) και προφορικές οδηγίες, η ομάδα Γ (Ν=20) δέχθηκε μόνο προφορική ανατροφοδότηση (ομάδα ελέγχου). Η παρέμβαση διήρκησε επτά εβδομάδες και διεξήχθη στο δημοτικό κολυμβητήριο Κομοτηνής. Οι ασκούμενοι των ομάδων αξιολογήθηκαν στην τεχνική της δεξιότητας, στην αρχή, στο τέλος και δυο βδομάδες (χωρίς εξάσκηση) μετά το τέλος της παρέμβασης. Πιο αναλυτικά οι ασκούμενοι εκτέλεσαν 25μ. ελεύθερο στιλ κολύμβησης με βαρελάκι στα πόδια και αναπνοή κάθε τρεις χεριές. Οι ασκούμενοι αφού βιντεοσκοπήθηκαν με ψηφιακή κάμερα και χρονομετρήθηκαν με χρονόμετρο, αξιολογήθηκαν από δυο έμπειρους παρατηρητές. Επίσης αξιολογήθηκε η επίδοση των 25 μέτρων ελεύθερου στυλ κολύμβησης (βαρελάκι στα πόδια και ετερόπλευρη αναπνοή ανά τρεις χεριές). Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι και οι τρεις ομάδες είχαν βελτίωση στην απόδοση, αλλά οι φοιτητές της ομάδας αυτοπαρατήρησης, είχαν τη μεγαλύτερη βελτίωση στην τεχνική τους συγκριτικά με τις υπόλοιπες ομάδες. Οι φοιτητές της ομάδας παρατήρησης έμπειρου μοντέλου, είχε μικρότερη βελτίωση από την πρώτη ομάδα, αλλά καλύτερη από την ομάδα προφορικής ανατροφοδότησης, που είχε τη μικρότερη βελτίωση. Στην επίδοση υπήρξαν σημαντικές διαφορές μεταξύ των μετρήσεων αλλά δεν υπήρξαν σημαντικές διαφορές μεταξύ των ομάδων. Συμπερασματικά, η μέθοδος της αυτοπαρατήρησης φαίνεται να είναι πιο αποτελεσματική σε σχέση με τους άλλους τύπους ανατροφοδότησης, όσον αφορά στην απόκτηση και μάθηση της τεχνικής των χεριών στο ελεύθερο, αρχάριων κολυμβητών.

 

Λέξεις-κλειδιά: προφορική ανατροφοδότηση, προβολή προτύπου, αυτοπαρατήρηση, απόδοση, μάθηση, αρχάριοι.

 

Abstract

The aim of the present study was to investigate the feedback effects on the acquisition and learning of the freestyle technique of novice swimmers. The study was carried out on 63 men students of the Department of Physical Education and Sports Science, of Komotini. The volunteers were randomly divided into four, groups: participants of group A (N=22) observed themselves in the monitor (self-modeling), participants of group B (N= 21) were observed in the monitor by an expert swimmer, participants of group C, (N= 20), were exposed to verbalfeedback (five key words). The program was taught over a period of seven weeks, which took place at the swimming pool of Komotini. Participants of all groups were evaluated with an initial test before the beginning of the program and a second one, the same as the first, at the end of the intervention. Two weeks after the final test participants were evaluated with the retention test. More specifically, the evaluation of skill was considering 25m free style swimming arms, with a pool buoy between the legs and breathing every three hands. These were all recorded by a digital camera and timed by a stop watch. The results revealed that students of all groups improved their performance, more specifically group A (self-modeling), improved the technique, in comparison with the rest of the other groups. Group B, (expert model) showed less improvement comparing to group A. Group C, (verbal feedback), which used verbal feedback, had the least improvement from the groups that had intervention. There were no differences between groups in the speed performance of 25 m swimming. In conclusion, the feedback through the self-modeling was the most effective, in comparison with the other different types of feedback, concerning the improvement of technique of novice swimmers.

 

Key words: verbal feedback, audiovisual feedback, expert model, self-modeling observation, acquisition, learning, novice.

 

For full text in pdf, click here

 

© Εταιρεία Ψυχολογίας της Ασκησης και του Αθλητισμού (ΕΨΑΑ) .

Τελευταία Ενημέρωση : Ιανουάριος 2023