ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ, 26, 1-21
2020 © Ε.Α.Ψ.
Η επίδραση της επιβεβαίωσης εαυτού στις αντιλήψεις μαθητών/τριών Β΄θμιας εκπαίδευσης για τη σχολική φυσική αγωγή και την εξωσχολική φυσική δραστηριότητα.
Νικολέττα Χαραλαμπίδου(1), Δέσποινα Ούρδα(1,2), Βασίλης Μπαρκούκης(1), Χαράλαμπος Τσορμπατζούδης(1) και Λάμπρος Λαζούρας(3)
(1)Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Ελλάς, (2)Διεθνές Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Ελλάς, (3)Sheffield Hallam University, UK
Περίληψη
Σκοπός της έρευνας ήταν να μελετήσει την επίδραση της θεωρίας επιβεβαίωσης του εαυτού στις αντιλήψεις μαθητών και μαθητριών γυμνασίου για τη σχολική φυσική αγωγή και την εξωσχολική φυσική δραστηριότητα. Στην έρευνα συμμετείχαν 267 μαθητές και μαθήτριες τριών γυμνασίων (Μ.Ο. = 14.30, Τ.Α. = .67). Οι συμμετέχοντες/ουσες στην έρευνα χωρίστηκαν τυχαία σε δυο ομάδες, παρέμβασης και ελέγχου. Η παρέμβαση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του μαθήματος φυσικής αγωγής και διήρκησε μία ακαδημαϊκή ώρα. Οι μαθητές/τριες συμπλήρωσαν πριν το μάθημα το ερωτηματολόγιο επιβεβαίωσης του εαυτού ή ένα ερωτηματολόγιο με ουδέτερη θεματολογία, και μετά το τέλος του μαθήματος ένα ερωτηματολόγιο εκτίμησης του κλίματος κινήτρων, των κινήτρων στη φυσική αγωγή και για εξωσχολική φυσική δραστηριότητα, των εμπειριών από το μάθημα της φυσικής αγωγής, την ευχαρίστηση, τη ζωτικότητα και την προσπάθεια, και τις αντιλήψεις για συμμετοχή σε φυσικές δραστηριότητες στον ελεύθερο χρόνο. Από τα αποτελέσματα προέκυψε ότι η επιβεβαίωση του εαυτού δεν επέφερε αλλαγές στα κίνητρα, τις εμπειρίες και τις αντιλήψεις των μαθητών/τριών που συμμετείχαν στην ομάδα παρέμβασης, όμως επηρέασε τη διαδικασία διαμόρφωσης της πρόθεσης για συμμετοχή σε φυσικές δραστηριότητες στον ελεύθερο χρόνο. Τα ευρήματα της έρευνας παρέχουν χρήσιμες πληροφορίες για τη δυνατότητα εφαρμογής των πορισμάτων της θεωρίας της επιβεβαίωσης του εαυτού στη σχολική φυσική αγωγή.
Λέξεις κλειδιά: Θεωρία επιβεβαίωσης του εαυτού, φυσική αγωγή, φυσική δραστηριότητα, διαπλαισιακό μοντέλο κινήτρων
The effect of self-affirmation on high school students’ beliefs about physical education and leisure-time physical activity
Nikoletta Charalabidou(1), Despoina Ourda(1,2), Vassilis Barkoukis(1), Haralambos
Tsorbatzoudis(1) and Lambros Lazuras(3)
(1)Aristotle University of Thessaloniki, Hellas, (2)Hellenic International University of
Thessaloniki, Hellas, (3)Sheffield Hallam University, UK
Abstract
The purpose of the study was to investigate the effect of self-affirmation theory on secondary school students’ beliefs about physical education and leisure time physical activity. The sample of the study consisted of 267 students from three secondary schools (Μ = 14.30, SD = .67). Participants were randomly divided into two groups, intervention and control group. The intervention took place during the physical education lesson and lasted 1 hour. Just before the lesson, students completed a self-affirmation or a neutral questionnaire, and immediately after the lesson a survey measuring motivational climate, motivational regulations in physical education and leisure time physical activity, experiences in physical education lesson (i.e., enjoyment, vitality and effort), and leisure-time physical activity cognition. The results of the analyses showed that the intervention didn’t influence significantly students’ motivational and cognitive variables in physical education and leisure time physical activity However, self- affirmation influenced the formation of intentions towards leisure time physical activity Overall, the findings of the study provide valuable information on the applicability of self- affirmation theory in school physical education.
Key words: Self affirmation theory, physical education, physical activity, trans-contextual model of motivation
For full text in .pdf click here