ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ, 26, 55-69
2020 © Ε.Α.Ψ.
Η επίδραση των σχολικών δραστηριοτήτων στη διαμόρφωση της πρόθεσης εφήβων μαθητών/τριών για συμμετοχή σε εξωσχολικές αθλητικές δραστηριότητες
Αθανασία Λατσίνη, Λήδα Σκούφα, Βασίλης Μπαρκούκης, Γιώργος Τζέτζης και
Κωνσταντίνος Αλεξανδρής
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Ελλάς
Περίληψη
Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να μελετήσει την επίδραση των σχολικών δραστηριοτήτων στη διαμόρφωση της πρόθεσης εφήβων μαθητών/τριών για συμμετοχή σε εξωσχολικές αθλητικές δραστηριότητες. Στην έρευνα συμμετείχαν 325 μαθητές και μαθήτριες της Β’ και Γ’ Γυμνασίου. Οι μαθητές/τριες συμπλήρωσαν ερωτηματολόγια για την εκτίμηση της πρόθεσης για συμμετοχή σε εξωσχολικές φυσικές δραστηριότητες (ΕΦΔ), της πρόθεσης για εναλλακτικές (σχολικές) δραστηριότητες, τις στάσεις, τον αντιληπτό έλεγχο συμπεριφοράς και την υποκειμενική νόρμα, καθώς και την ιεράρχηση προτεραιοτήτων. Τα αποτελέσματα της ανάλυσης παλινδρόμησης έδειξαν ότι οι αθλητικές δραστηριότητες υψηλής προτεραιότητας προβλέπουν τις στάσεις για συμμετοχή σε εξωσχολικές αθλητικές δραστηριότητες ενώ δεν βρέθηκε στατιστικά σημαντική επίδραση για την υποκειμενική νόρμα και τον αντιληπτό έλεγχο συμπεριφοράς. Επίσης, δεν παρατηρήθηκε σημαντική πρόβλεψη της πρόθεσης για ΕΦΔ και της πρόθεσης για εναλλακτικές (σχολικές) δραστηριότητες από την υψηλή ιεράρχηση αθλητικών δραστηριοτήτων. Τέλος τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η υψηλή προτεραιότητα στις αθλητικές έναντι των εναλλακτικών δραστηριοτήτων (συγκριτική πρόθεση) επηρεάζει σημαντικά την πρόθεση για συμμετοχή σε αθλητικές δραστηριότητες στον ελεύθερο χρόνο και διαμεσολαβεί σε όλες τις μεταβλητές της Θεωρίας Σχεδιασμένης Συμπεριφοράς. Τα ευρήματα υποστηρίζουν ένα εκτεταμένο μοντέλο που ενσωματώνει την υψηλή ιεράρχηση προτεραιοτήτων στη Θεωρία της Σχεδιασμένης Συμπεριφοράς και παρέχει σημαντικές πληροφορίες στον καθηγητή Φυσικής Αγωγής για τη διαμόρφωση αντιλήψεων για συμμετοχή σε εξωσχολικές αθλητικές δραστηριότητες εφήβων μαθητών/τριών.
Λέξεις Κλειδιά: Φυσική Αγωγή, Σχολικές Δραστηριότητες, Θεωρία Σχεδιασμένης Συμπεριφοράς, Ιεράρχηση Προτεραιοτήτων
The effect of school activities on the formulation of intention to participate in extracurricular physical activities in teenager students
Athanasia Latsini, Lida Skoufa, Vassilis Barkoukis, Georgios Tzetzis and Konstantinos Alexandris
Aristotle University of Thessaloniki
Abstract
The aim of the present study is to investigate the effect of school activities in the formulation of teenager students’ intention to participate in extracurricular physical activities.
Participants were 325 high school students. Students completed a battery of questionnaires assessing intention for extracurricular physical activities, intention for alternative (school) activities, attitudes, perceived behavioral control, subjective norm, and goal prioritization. Results of regression analyses demonstrated that high priority physical activities are significant predictors of attitudes towards participation in extracurricular physical activities. No significant ef fect emerged for subjective norm and perceived behavioral control. In addition, results didn’t show a significant effect of high prioritization of physical activities on the intention for extracurricular physical activity and intention for alternative (school) activities. Lastly, high prioritization of physical activities versus alternative activities (comparative intention) was found to have a significant effect on intention to participate in physical activities in leisure time and to mediate all variables of the Theory of Planned Behavior. These findings supported an extensive model that incorporates high goal prioritization in the Theory of Planned Behavior and provide significant information to Physical Education teachers concerning the formulation of positive attitudes towards participation in extracurricular physical activities in teenager students.
Key words: Physical activity, School activities, Theory of Planned Behavior, Goal prioritization
For full text in .pdf click here