ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ, 26, 70-85
2020 © Ε.Α.Ψ.
Η επίδραση ενός προγράμματος δημιουργικής κίνησης στη βελτίωση της παιγνιώδους συμπεριφοράς στην προσχολική ηλικία
Δέσποινα Ούρδα(1,2), Ελευθερία Λυτροσυγγούνη(1), Βασίλης Μπαρκούκης(1), και
Χαράλαμπος Τσορμπατζούδης(1)
(1)Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Ελλάς, (2)Διεθνές Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Ελλάς
Περίληψη
Η παιδαγωγική της παιγνιώδους συμπεριφοράς προτείνει το παιχνίδι ως μέθοδο διδασκαλίας, η οποία έχει διευρυμένες επιδράσεις στην αγωγή των παιδιών. Η κίνηση ιδιαίτερα στην προσχολική ηλικία είναι πρωταρχικός και κυρίαρχος τρόπος έκφρασης, δράσης, επικοινωνίας και ολόπλευρης ανάπτυξης των παιδιών και σε αυτή τη βάση διερευνήθηκε η επίδραση της δημιουργικής κίνησης στην παιγνιώδη συμπεριφορά παιδιών προσχολικής ηλικίας. Στην έρευνα συμμετείχαν 120 παιδιά (94 νήπια και 26 προνήπια) ηλικίας 4-5 ετών που φοιτούσαν σε έξι τάξεις Νηπιαγωγείων της Θεσσαλονίκης. Τα παιδιά του δείγματος κατανεμήθηκαν ισάριθμα στην ομάδα παρέμβασης και την ομάδα ελέγχου. Τα παιδιά της ομάδας παρέμβασης εφάρμοσαν ένα πρόγραμμα κινητικής δημιουργικότητας για τη βελτίωση της παιγνιώδους συμπεριφοράς για διάστημα τριών μηνών, ενώ, τα παιδιά της ομάδας ελέγχου, παρακολούθησαν το τυπικό πρόγραμμα Φυσικής Αγωγής του νηπιαγωγείου. Τα εργαλεία μέτρησης που χρησιμοποιήθηκαν για την αξιολόγηση των επιδράσεων πριν και μετά την παρέμβαση ήταν το ερωτηματολόγιο της παιγνιώδους συμπεριφοράς και η δοκιμασία κινητικής δημιουργικότητας Thinking Creatively in Action and Movement. Από τη στατιστική ανάλυση προέκυψε ότι τα παιδιά που συμμετείχαν στην παρέμβαση παρουσίασαν βελτίωση σε παραμέτρους της παιγνιώδους συμπεριφοράς και της δημιουργικότητας σε σχέση με τους μαθητές της ομάδας ελέγχου. Η βελτίωση αυτή αποδίδεται στο περιεχόμενο και τη δομή του παρεμβατικού προγράμματος που στηρίχθηκε στη μέθοδο της καθοδηγούμενης εφευρετικότητας και αποκλίνουσας παραγωγικότητας που εφαρμόστηκε. Τα αποτελέσματα ερμηνεύονται με βάση το πλαίσιο που θέτουν οι αναπτυξιακές προσεγγίσεις για τη μάθηση κινήσεων και συμπεριφορών.
Λέξεις κλειδιά: δημιουργικότητα, παιγνιώδης συμπεριφορά, νηπιαγωγείο, κινητική ανάπτυξη, κοινωνική ανάπτυξη, συναισθηματική ανάπτυξη
The effect of a motor creativity program on the improvement of playfulness in preschoolers
Despoina Ourda(1,2), Eleftheria Lytrosyggouni(1), Vassilis Barkoukis(1) and Haralambos
Tsorbatzoudis(1)
(1)Aristotle University of Thessaloniki, Hellas, (2)Hellenic International University of Thessaloniki,Hellas
Abstract
The pedagogy of playful behavior suggests play as a teaching approach having multiple influences on children’s education. Movement, especially at preschool, is vital for their expression, action, communication and holistic development. Having this in mind, the present study investigated the effect of creative movement on preschoolers’ playfulness. One hundred twenty (120) children aged 3-5 years old, attending six kindergarten classes in the city of Thessaloniki participated in the study. Participants were randomly assigned into two groups of equal size; intervention and control groups. Children in the intervention group attended a three-month creative movement program aiming to improve playfulness, whereas those in the control group attended the typical physical education lesson. A playfulness scale and the Thinking Creatively in Action and Movement were used to measure the effect of the intervention program on playfulness and motor creativity respectively and were completed twice; before and after the implementation of the program. The results of the statistical analysis demonstrated that children in the intervention group reported higher scores in all dimensions of playfulness and motor creativity as compared to those in the control group. The improvement found is attributed to the content and structure of the intervention program that was guided by the teaching approaches of guided and divergent discovery styles. The findings of the study are discussed in light of the current developmental approaches for learning movement and behavior.
Key words: creativity, kindergarten, motor development, social development, emotional development
For full text in .pdf click here