Ελληνική Εταιρεία Ψυχολογίας

της Ασκησης και του Αθλητισμού 

Hellenic Society of Sport and Exercise Psychology (HSSEP)

Συνέδρια,
Σεμινάρια






ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ

ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ



Hellenic Society of Sport and
Exercise Psychology

Επιστημονικό Περιοδικό

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
Hellenic Society of Sport and Exercise Psychology

"The best motivation,always comes from within"
Michael Johnson,Gold Metal Sprinter

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
Hellenic Society of Sport and Exercise Psychology

"Confidence comes not from always being right,but from not fearing to be wrong."
Peter T.McIntyre,Footballer

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
Hellenic Society of Sport and Exercise Psychology

"The ideal attitude is to be physically loose,and mentally tight."
Arthur Ashe,(Tennis Great)

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
Hellenic Society of Sport and Exercise Psychology

"You don't play against opponents,you play against the game of basketball."
Bobby Knight,Coach

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
Hellenic Society of Sport and Exercise Psychology

"With so many people saying it couldn't be done,all it takes is an imagination."
Michael Phelps

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
Hellenic Society of Sport and Exercise Psychology

"Don't measure yourself by what you have accomplished,but by what you should have accomplished with your ability."
John Wooden

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
Hellenic Society of Sport and Exercise Psychology

"A bad attitude is like a flat tire.You can't go anywhere until you change it."

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
Hellenic Society of Sport and Exercise Psychology

ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ, 26, 86-100
2020 © Ε.Α.Ψ.

 

Η επίδραση ενός προγράμματος Αγωγής Υγείας στις αντιλήψεις μαθητών/τριών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σχετικά με το κάπνισμα

Αδαμαντία Τζακώστα, Στέλα Καφφέ, Βασίλης Μπαρκούκης, Ειρήνη Κοΐδου και
Χαράλαμπος Τσορμπατζούδης
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Ελλάς

 

Περίληψη
Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να μελετήσει την επίδραση ενός προγράμματος Αγωγής Υγείας στις αντιλήψεις μαθητών/τριών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σχετικά με το κάπνισμα. Στην έρευνα συμμετείχαν 197 μαθητές/τριες της E΄ και Στ΄ τάξης δημοτικών σχολείων της Β. Ελλάδας. Οι μαθητές/τριες χωρίστηκαν σε δύο ομάδες: 99 μαθητές/τριες αποτέλεσαν την ομάδα παρέμβασης και 98 την ομάδα ελέγχου. Οι μαθητές/τριες της ομάδας παρέμβασης παρακολούθησαν ένα πρόγραμμα Αγωγής Υγείας σχετικό με το κάπνισμα, το οποίο περιελάμβανε θεωρητικό και πρακτικό μέρος με βιωματικά παιχνίδια που προσομοίαζαν την αναπνευστική δυσχέρεια των καπνιστών/τριών. Οι μαθητές/τριες της ομάδας ελέγχου παρακολούθησαν ένα άλλο πρόγραμμα Αγωγής Υγείας διαφορετικού περιεχομένου. Όλοι οι μαθητές/τριες συμπλήρωσαν ερωτηματολόγια πριν και μετά την παρέμβαση, τα οποία αξιολόγησαν τις μεταβλητές της Θεωρίας Σχεδιασμένης Συμπεριφοράς. Συγκεκριμένα, μετρήθηκε η πρόθεση των μαθητών/τριών να καπνίσουν σε ένα και πέντε χρόνια, η στάση τους απέναντι στο κάπνισμα, ο αντιληπτός έλεγχος συμπεριφοράς, η υποκειμενική νόρμα, η περιγραφική νόρμα και η πρόθεσή τους να αθληθούν στον ελεύθερο τους χρόνο, εκτός σχολείου. Τα αποτελέσματα της ανάλυσης συνδιακύμανσης (ANCOVA) που χρησιμοποιήθηκε εμφάνισαν στατιστικά σημαντικές διαφορές στην τελική μέτρηση ανάμεσα στις δύο ομάδες στη στάση, τον αντιληπτό έλεγχο συμπεριφοράς, την περιγραφική νόρμα και την πρόθεση για άθληση κατά τον ελεύθερο χρόνο, με τους μαθητές/τριες της ομάδας παρέμβασης να εμφανίζουν θετικότερες τιμές σε σχέση με αυτές της ομάδας ελέγχου. Τα παραπάνω ευρήματα παρέχουν σημαντικές πληροφορίες για το ρόλο των προγραμμάτων Αγωγής Υγείας στη διαμόρφωση σωστών αντιλήψεων και στάσεων για υγιεινές συμπεριφορές, εμπλουτίζοντας έτσι την εκπαιδευτική διαδικασία με νέα διδακτικά περιεχόμενα.

Λέξεις κλειδιά: Κάπνισμα, Φυσική Αγωγή, Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, Θεωρία Σχεδιασμένης Συμπεριφοράς, Αγωγή Υγείας, Βιωματική μάθηση

 

 

The effect of a Health Education program on the beliefs of the primary education students about smoking
Adamantia Tzakosta, Stela Kaffe, Vassilis Barkoukis, Irini Koidou, and Haralambos
Tsorbatzoudis

Aristotle University of Thessaloniki, Hellas

 

 

Abstract

The aim of the present research was to investigate the effect of a Health Education project on primary education students’ beliefs about smoking. The sample of the study consisted of 197 students attending the 5th and 6th grade of primary schools in Northern Greece. Students were randomly assigned into two groups; 99 students formed the intervention group and 98 the control one. Students in the intervention group attended a Health Education program on smoking, which comprised a theoretical part and a practical part such as games simulating the respiratory difficulty of smokers. The control group students attended Health Education Programs on different to smoking or substance use issues. All students completed questionnaires before and after the intervention measuring variables based on Planned Behavior Theory, i.e., students’ intention to smoke the next or five years, their attitude towards smoking, perceived behavioral control, subjective and descriptive norms, and their intention to participate in leisure-time physical activity. The analysis of covariance (ANCOVA) demonstrated significant statistical differences in the post-intervention measurement between the two groups on attitudes, perceived behavioral control, descriptive norms and intentions towards leisure-time physical activity. No significant statistical findings emerged for students’ intention to smoke in one or five years and subjective norm. The aforementioned findings provide valuable information about the role of Health Education Projects on the formation of appropriate beliefs towards healthy behaviors.

Key words: Smoking, Physical Education, Elementary School, Theory of planned Behavior, Health Education, Experiential learning.

 

For full text in .pdf click here 

© Εταιρεία Ψυχολογίας της Ασκησης και του Αθλητισμού (ΕΨΑΑ) .

Τελευταία Ενημέρωση : Ιανουάριος 2023