ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ, 27, 1-19
2021 © Ε.Α.Ψ.
Η σχέση της επαγγελματικής εξουθένωσης και των στόχων επίτευξης με τις στρατηγικές αυτό-υπονόμευσης στους εκπαιδευτικούς Φυσικής Αγωγής
Γραβάνη Αθηνά, Χαράλαμπος Τσορμπατζούδης, Βασίλειος Μπαρκούκης, Γεώργιος
Γρούϊος και Αρδαμερινός Νικόλαος
Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Περίληψη
Τα δεδομένα από τη διεθνή βιβλιογραφία δείχνουν ότι το επάγγελμα του εκπαιδευτικού χαρακτηρίζεται από υψηλές εργασιακές απαιτήσεις και έντονο εργασιακό στρες. Όμως, ενώ υπάρχει πληθώρα ερευνών για τις αιτίες της πρόκλησής του στους εκπαιδευτικούς, υπάρχουν περιορισμένα στοιχεία σχετικά με τις συνέπειες της επαγγελματικής εξουθένωσης και την ενεργοποίηση συμπεριφορών αποφυγής από τους Εκπαιδευτικούς Φυσικής Αγωγής (ΕΦΑ). Έτσι, σκοπός της παρούσας μελέτης είναι να διερευνήσει το ρόλο των στρατηγικών αυτό- υπονόμευσης και τη σχέση των στόχων επίτευξης με τη συγκεκριμένη συμπεριφορά αποφυγής. Σε δείγμα 147 ΕΦΑ, (M.O.= 54, T.A.= 17.10) από την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση, χορηγήθηκαν τα εξής ερωτηματολόγια: α) Maslach Burn-out Inventory (MBI) (Kokkinos, 2006), β)Teacher’s Achievement Goal Orientations, γ) Self- Handicapping Scale. Τα αποτελέσματα έδειξαν υψηλές συσχετίσεις και δείκτες πρόβλεψης α) των τριών διαστάσεων της επαγγελματικής εξουθένωσης (συναισθηματική εξάντληση, αποπροσωποποίηση, μειωμένο αίσθημα προσωπικής επίτευξης) και β) των στόχων επίτευξης των εκπαιδευτικών (στόχοι μάθησης, στόχοι ικανότητας, στόχοι αποφυγής εργασίας) με τις στρατηγικές αυτό- υπονόμευσης. Τα ευρήματα αυτά αναμένεται να συμβάλλουν στον σχεδιασμό πιο αποτελεσματικών παρεμβάσεων τόσο εντός όσο και εκτός των σχολικών μονάδων.
Λέξεις κλειδιά: επαγγελματική εξουθένωση, στόχοι επίτευξης, συμπεριφορά αποφυγής, αυτό-υπονόμευση, εκπαιδευτικοί Φυσικής Αγωγής.
The relationship teachers between burn-out syndrome and achievement goals with self-handicapping strategies in physical education teachers
Gravani Athina, Charalampos Tsormpatzoudis, Vasileios Barkoukis, Georgios
Grouios and Ardamerinos Nikolaos
Department of Physical Education and Sport Sciences Aristoteles University of Thessaloniki
Abstract
According to the literature review, teaching is a profession utterly characterized by high job requirements and intense work-related stress. However, despite the array of surveys, regarding the causes of physical educators’ burnout, the information on the repercussions of the latter and of the triggering of their avoidant behaviors is limited. Thus, the purpose of this research is to examine the role of self-handicapping strategies in this process. Moreover, the relation between the achievement goals and this particular avoidant behavior has been examined as well. The sample consisted of
147 physical education teachers (M= 54, SD = ± 17.10), from primary and secondary education. The Maslach Burn-out Inventory (MBI), Teacher’s Achievement Goal Orientations, and c) the Self- Handicapping Scale has been used to collect the data. High correlations were found between a) the three dimensions of the burn-out (emotional exhaustion, depersonalization, lack of feeling personal accomplishment), and b) the teacher’s achievement goals (learning goals, ability goals, labor avoidance goals) with the self-handicapping strategies. These findings may help policymakers and educational institutes to design effective interventions within and outside the educational community.
Keywords: Burnout, achievement goals, avoidant behavior, self-handicapping, Physical education teachers.
For full text in .pdf click here