Ελληνική Εταιρεία Ψυχολογίας

της Ασκησης και του Αθλητισμού 

Hellenic Society of Sport and Exercise Psychology (HSSEP)

Συνέδρια,
Σεμινάρια






ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ

ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ



Hellenic Society of Sport and
Exercise Psychology

Επιστημονικό Περιοδικό

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
Hellenic Society of Sport and Exercise Psychology

"The best motivation,always comes from within"
Michael Johnson,Gold Metal Sprinter

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
Hellenic Society of Sport and Exercise Psychology

"Confidence comes not from always being right,but from not fearing to be wrong."
Peter T.McIntyre,Footballer

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
Hellenic Society of Sport and Exercise Psychology

"The ideal attitude is to be physically loose,and mentally tight."
Arthur Ashe,(Tennis Great)

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
Hellenic Society of Sport and Exercise Psychology

"You don't play against opponents,you play against the game of basketball."
Bobby Knight,Coach

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
Hellenic Society of Sport and Exercise Psychology

"With so many people saying it couldn't be done,all it takes is an imagination."
Michael Phelps

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
Hellenic Society of Sport and Exercise Psychology

"Don't measure yourself by what you have accomplished,but by what you should have accomplished with your ability."
John Wooden

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
Hellenic Society of Sport and Exercise Psychology

"A bad attitude is like a flat tire.You can't go anywhere until you change it."

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
Hellenic Society of Sport and Exercise Psychology

ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ, 27, 20- 36

2021 © Ε.Α.Ψ.

 

 

Η επίδραση δύο αναπαραγωγικών στυλ διδασκαλίας στην ικανοποίηση και την εμπέδωση κινητικών δεξιοτήτων σε έφηβους μαθητές και μαθήτριες

Χορόζογλου Δέσποινα, Τσορμπατζούδης Χαράλαμπος, Μπαρκούκης Βασίλειος, Κοϊδου Ειρήνη και Αρδαμερινός Νικόλαος

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

Περίληψη

Σκοπός της παρούσας εργασίας ήταν να εξετάσει την επίδραση δύο αναπαραγωγικών στυλ διδασκαλίας, του αμοιβαίου και του παραγγέλματος, στην ικανοποίηση από το μάθημα και την εμπέδωση κινητικών δεξιοτήτων στο μάθημα της φυσικής αγωγής. Το  δείγμα  απετέλεσαν 141 έφηβοι  μαθητές και  μαθήτριες (70 αγόρια  και 71 κορίτσια) Γυμνασίου, ηλικίας 12-15 ετών. Για την εξέταση της ικανοποίησης χρησιμοποιήθηκε η «Κλίμακα Ευχαρίστησης από το Μάθημα της Φυσικής Αγωγής σε επίπεδο κατάστασης» (Duda & Nicholls,1992), για τον προσανατολισμό  σε στόχους επίτευξης το «Ερωτηματολόγιο Προσωπικών Στόχων» (Duda, 1989), για την παρακίνηση και το κλίμα παρακίνησης χρησιμοποιήθηκαν τα ερωτηματολόγια

«Εσωτερικής-Εξωτερικής Παρακίνησης» σε επίπεδο κατάστασης (Guay,Vallerand, & Blanchard, 2000) και «Αντίληψης Κλίματος Παρακίνησης στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής» (Papaioannou, 1994) αντίστοιχα. Τέλος, η εμπέδωση αξιολογήθηκε με το

«Ερωτηματολόγιο Σωστής Εκτέλεσης και Εμπέδωσης Κινητικών Δεξιοτήτων», το οποίο κατασκευάσθηκε για τους σκοπούς της έρευνας. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι μαθητές/τριες που συμμετείχαν στην ομάδα της αμοιβαίας διδασκαλίας παρουσίασαν αυξημένη εσωτερική παρακίνηση και προσανατολισμό στο έργο και τη μάθηση, στοιχείο που συνδέεται με αυξημένη ικανοποίηση από το μάθημα. Από την άλλη μεριά, οι  μαθητές/τριες της  ομάδας  παραγγέλματος  παρουσίασαν αυξημένη εξωτερική παρακίνηση και έλλειψη παρακίνησης, που συνδέονταν με χαμηλά επίπεδα ικανοποίησης από το μάθημα. Όσον αφορά στον προσανατολισμό στο «εγώ» και το κλίμα παρακίνησης με έμφαση στην επίδοση, δεν βρέθηκαν στατιστικά σημαντικές διαφορές  ανάμεσα στις  δύο ομάδες.  Τέλοςκαλύτερες τιμές εμπέδωσης εμφανίστηκαν στην ομάδα αμοιβαίας διδασκαλίας σε σχέση με την ομάδα παραγγέλματος τόσο στις κινητικές δεξιότητες της καλαθοσφαίρισης όσο και της

πετοσφαίρισης. Συζητούνται οι πρακτικές εφαρμογές των ευρημάτων στο μάθημα της φυσικής αγωγής.

Λέξεις Κλειδιά: αμοιβαίο στυλ διδασκαλίας, στυλ παραγγέλματος, προσανατολισμός επίτευξης στόχων, παρακίνηση, ικανοποίηση, εμπέδωση

 

The Effect of two Direct Teaching Styles in Satisfaction and Consolidation of Motor Skills in Adolescent Physical Education Students

 

Chorozoglou Despoina, Tsormpatzoudis Charalampos, Barkoukis Vasilis, Koidou Eirini and Ardamerinos Nikolaos

Aristoteles University of Thessaloniki

 

Abstract 

The aim of the present study was to investigate the effect of two direct teaching stylesi.e. the reciprocal style and the command style, in satisfaction and consolidation of motor skills in Physical Education. Furthermore, the role of motivation and goal- orientation along with the building-up of motivational climate in relation to the aforementioned parameters and factors was examined. The sample consisted of 141 adolescents (70 boys and 71 girls) ranging between 12-15 years old. The Physical Education Lesson Satisfaction Scale at situational level” (Duda& Nicholls, 1992) and the Task and Ego Orientation in Sport Questionnaire (TEOSQ) (Duda, 1989) was used to assess satisfaction and goal orientation respectively. Additionally, the Situational Motivation Scale (SIMS) (Guay, Vallerand & Blanchard, 2000) and the Learning and Performance Orientation in Physical Education Classes’ Questionnaire” (LAPOPEQ) (Papaioannou, 1994) were used to evaluate motivation and class climate, respectively. Furthermore, a questionnaire to assess the correct implementation and consolidation of the adolescents’ motor skills was created within the framework of the overall survey. The results indicated that students, who participated in the reciprocal teaching style group, presented high intrinsic motivation, as well as task orientation and a mastery-oriented climate, which as a fact contributing to their satisfaction gained by the lessons. On the other hand, the students that took part in the command teaching style group, either became extrinsically motivated or showed lack of motivation, with the effect of not being pleased with the Physical Education   lessons.   In terms   of ego-orientation   and   performance climate,   no statistically significant differences were found between the two corresponding groups. Finally, consolidation of aims and/or skills, both in basketball and in volleyball, appeared to be greater within the students of the reciprocal teaching style group compared to the ones from the command teaching style group. The study’s findings practical implications in physical education courses are discussed.

Key Words: teaching style, reciprocal style, command style, motivation, goal orientation, motivational climate, satisfaction, consolidation

 

For full text in .pdf click here

© Εταιρεία Ψυχολογίας της Ασκησης και του Αθλητισμού (ΕΨΑΑ) .

Τελευταία Ενημέρωση : Ιανουάριος 2023