Ελληνική Εταιρεία Ψυχολογίας

της Ασκησης και του Αθλητισμού 

Hellenic Society of Sport and Exercise Psychology (HSSEP)

Συνέδρια,
Σεμινάρια






ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ

ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ



Hellenic Society of Sport and
Exercise Psychology

Επιστημονικό Περιοδικό

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
Hellenic Society of Sport and Exercise Psychology

"The best motivation,always comes from within"
Michael Johnson,Gold Metal Sprinter

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
Hellenic Society of Sport and Exercise Psychology

"Confidence comes not from always being right,but from not fearing to be wrong."
Peter T.McIntyre,Footballer

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
Hellenic Society of Sport and Exercise Psychology

"The ideal attitude is to be physically loose,and mentally tight."
Arthur Ashe,(Tennis Great)

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
Hellenic Society of Sport and Exercise Psychology

"You don't play against opponents,you play against the game of basketball."
Bobby Knight,Coach

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
Hellenic Society of Sport and Exercise Psychology

"With so many people saying it couldn't be done,all it takes is an imagination."
Michael Phelps

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
Hellenic Society of Sport and Exercise Psychology

"Don't measure yourself by what you have accomplished,but by what you should have accomplished with your ability."
John Wooden

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
Hellenic Society of Sport and Exercise Psychology

"A bad attitude is like a flat tire.You can't go anywhere until you change it."

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
Hellenic Society of Sport and Exercise Psychology

ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ, 27, 47- 66

2021 © Ε.Α.Ψ.

 

 

 

 

Η επίδραση της μουσικής στην απόδοση νεαρών αθλητών αντισφαίρισης Ρέππα Κλεοπάτρα Μαρία, Κατσίκας Χρήστος και Σταύρου Νεκτάριος

Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού

Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

 

Περίληψη

 

Η μουσική πιστεύεται πως επηρεάζει θετικά την ευστοχία νεαρών αθλητών αντισφαίρισης. Ο σκοπός αυτής της μελέτης είναι διττός: (α) να εξετάσει το βαθμό στον οποίο η αγαπημένη μουσική του εκάστοτε εφήβου αθλητή αντισφαίρισης -πριν ή κατά τη διάρκεια μίας προπόνησης- επηρεάζει την απόδοσή του σε σύγκριση με όταν ο ίδιος δεν χρησιμοποιεί μουσική και (β) να διερευνήσει τη σχέση της απόδοσης των αθλητών σε βασικά χτυπήματα αντισφαίρισης (Forehand Drive-FD, Backhand Drive-“BD, Forehand Volley-FV, Backhand Volley-BV, Overhead Smash-“OS, Serve on Deuce court-“SD, Serve on Advantage court-“SA) με την αυτοπεποίθηση,  το άγχος, την ψυχολογική ροή και τους προσανατολισμούς  επίτευξης στόχων. Στην  έρευνα  συμμετείχαν 11 δεξιόχειρες αθλητές (τρεις άνδρες, οκτώ γυναίκες) με ηλικία 14-17 έτη (M = 13.91, SD = 1,81). Αρχικά, οι συμμετέχοντες συμπλήρωσαν την Κλίμακα Αξιολόγησης Μουσικής Brunel–2 (Karageorghis et al., 1999), το Ερωτηματολόγιο Αθλητικής Αυτοπεποίθησης Προδιάθεσης-Κατάστασης για Παιδιά (Psychountaki & Zervas, 1998), το Ερωτηματολόγιο Αγωνιστικού Άγχους-2 (SAS-2; Smith et al., 2006), τη Σύντομη Κλίμακα Ψυχολογικής Ροής (Flow State Scale-Short Form; Jackson et al., 2008; Stavrou, 2016) και το Ερωτηματολόγιο Προσανατολισμού Επίτευξης Στόχων  (Duda   &  Nicholls,  1992)Στη   συνέχεια   αξιολογήθηκε  η   απόδοση   των συμμετεχόντων στα βασικά χτυπήματα αντισφαίρισης σε τρεις συνθήκες πεδίου: 1η συνθήκη: Οι συμμετέχοντες εκτελούσαν δέκα προσπάθειες ώστε κάθε χτύπημα να κατευθυνθεί ευθεία και βαθιά, πίσω από την service line, το επιτυχημένο σύνολο των οποίων δημιουργούσε το σκορ της ευστοχίας τους στο εκάστοτε χτύπημα (συνθήκη χωρίς μουσική). 2η  συνθήκη: Οι αθλητές εκτελούσαν με την ίδια σειρά τα χτυπήματα αφού πρώτα είχαν ακούσει με ακουστικά, σε όποιο σημείο του γηπέδου επιθυμούσαν, ένα κομμάτι από τα τραγούδια που είχαν επιλέξει ως αγαπημένα τους (συνθήκη μουσικής πριν). 3η συνθήκη: Οι συμμετέχοντες εκτελούσαν με την ίδια σειρά τα χτυπήματα ενώ τα αγαπημένα τους τραγούδια αναπαράγονταν στο γήπεδο μέσω ηχοσυστήματος με την σειρά που είχαν επιλέξει για όσην ώρα διαρκούσαν οι ασκήσεις ευστοχίας (συνθήκη μουσικής σε εξωτερικό χώρο). Τα αποτελέσματα της ανάλυσης υποστήριξαν την ύπαρξη σημαντικών συσχετίσεων μεταξύ της αγωνιστικής αυτοπεποίθησης, του προσανατολισμού επίτευξης στόχων (έργο και εγώ), του άγχους και συγκεκριμένων χαρακτηριστικών της ψυχολογικής ροής με ορισμένα εκ των χτυπημάτων της αντισφαίρισης (FD, BV,OS, SA, BD”). Στατιστικά σημαντικές διαφορές εμφανίσθηκαν στην απόδοση των αθλητών στο FD” μεταξύ της συνθήκης χωρίς μουσική και της συνθήκης με μουσική πριν. Επίσης, στατιστικά σημαντική ήταν η διαφορά στην απόδοση στο FV μεταξύ της συνθήκης χωρίς μουσική συγκρινόμενη με τη συνθήκη αναπαραγωγής μουσικής σε εξωτερικό χώρο. Τα αποτελέσματα αναδεικνύουν τόσο τη σημασία και το ρόλο της συναισθηματικής κατάστασης των αθλητών στην απόδοσή τους σε δεξιότητες της αντισφαίρισης όσο και τη σημασία αλλά και τη θετική επίδραση της μουσικής στην απόδοση των νεαρών αθλητών τένις. Τα ευρήματα παρέχουν χρήσιμη πληροφόρηση σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο τόσο στους προπονητές όσο και τους αθλητές.

Λέξεις κλειδιά: μουσική, αθλητική απόδοση, έφηβοι, τένις, άγχος, αθλητική αυτοπεποίθηση, ψυχολογική ροή, προσανατολισμοί επίτευξης στόχων

 

 

 

 

The effect of music in young tennis players’ performance

Cleopatra-Maria Reppa, Christos Katsikas and Nektarios Stavrou

School of Physical Education and Sports Science

National and Kapodistrian University of Athens

 

 

Abstract

 

Research  findings have supported the notion that music positively affects hitting accuracy of young tennis players. The purpose of this study was twofold: first, to examine during a training session the effect of athletes’ music preference on tennis shot accuracy; second, to investigate the relationship between tennis performance on specific tennis shots (Forehand Drive-FD, Backhand Drive-BD, Forehand Volley-FV, Backhand Volley- BV, Overhead Smash-OS, Serve on Deuce court-“SD, Serve on Advantage court-SA) and self-confidence, anxiety, flow and goal orientation. 11 right-handed tennis players (three boys, eight girls), aged 14-17 years old (M = 13.91, SD = 1.81) voluntarily participated in this study. Initially, the athletes completed the following questionnaires: Brunel Music Rating Inventory–2 (Karageorghis et al., 1999), State-Trait Sport Self-Confidence Inventory  for Children (Psychountaki & Zervas, 1998), Sport Anxiety Scale-2 (Smith et al., 2006), Flow State Scale-Short Form (Jackson et al., 2008; Stavrou, 2016) and Task and Ego Orientation in Sport Questionnaire; TEOSQ (Duda & Nicholls, 1992). Afterwards, their performance on the main tennis shots was evaluated under three field conditions. 1st  condition: Without music they were fed by the coach ten balls per each shot type, whose performance was measured with an out-of-ten scoring system, according to which the athletes should guide the ball to bounce beyond the service line (no music condition). 2nd condition: Τhe athletes executed in the same order the main shots after having listened to one of their selected favorite songs wherever in the court they wanted to (music before condition). 3rcondition: Participants practiced the same tennis shots in the same order while their favorite songs were playing on court in the order of their preference on speakers (music on court condition). The results indicated statistically significant correlations between sport-confidence, goal orientation, anxiety and flow with some of the main tennis shots (“FD, BV, OS, SA, BD”). Statistically significant difference was found between the no music and the music beforecondition in “FD. Moreover, statistically significant was the difference in performance at “FV between the no music and music on  court” condition. The results indicate the importance of athletes’ emotional state and the way it affects their performance on the tennis shots as well as music’s positive effect on the way young tennis athletes perform on court. Those findings may seem valuable in a theoretical and a practical manner for both coaches and athletes.

Keywords: music, performance, teenagers, tennis, anxiety, sport confidence, flow, goal orientation

 

For full text in .pdf click here

© Εταιρεία Ψυχολογίας της Ασκησης και του Αθλητισμού (ΕΨΑΑ) .

Τελευταία Ενημέρωση : Ιανουάριος 2023