ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ, 27, 67-82
2021 © Ε.Α.Ψ.
Εμπειρία, στάσεις και παρεμβάσεις εκπαιδευτικών σχετικά με τη συμπερίληψη μαθητών με διαταραχή αυτιστικού φάσματος στο δημοτικό σχολείο
Σκιπιτάρη Βικτωρία1, Καφφέ Στέλλα2 και Τσορμπατζούδης Χαράλαμπος2
11ο Κέντρο Διεπιστημονικής Αξιολόγησης Συμβουλευτικής και Υποστήριξης Β΄ Θεσσαλονίκης
2 Τ.Ε.Φ.Α.Α. Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Περίληψη
Στην παρούσα έρευνα εξετάζονται η εμπειρία και οι στάσεις των εκπαιδευτικών γενικής και ειδικής αγωγής της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σχετικά με τη συμπερίληψη μαθητών με διαταραχές αυτιστικού φάσματος (ΔΑΦ), καθώς και οι παρεμβάσεις που εφαρμόζουν σε σχέση με τη συμπερίληψη των μαθητών με ΔΑΦ στη γενική τάξη. Στην έρευνα συμμετείχαν 117 εκπαιδευτικοί που συμπλήρωσαν το ερωτηματολόγιο Autism Inclusion Questionnaire (Segall & Campbell, 2007). Τα ευρήματα αποκάλυψαν ότι οι εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής δεν διέφεραν από τους συναδέλφους τους της γενικής ως προς τις στάσεις απέναντι στη συμπερίληψη των μαθητών με ΔΑΦ και ότι αυτοί γενικά είχαν θετικές στάσεις. Οι εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής σε σύγκριση με τους εκπαιδευτικούς γενικής αγωγής γνώριζαν και είχαν χρησιμοποιήσει περισσότερες παρεμβάσεις για τη συμπερίληψη των μαθητών με ΔΑΦ. Όσον αφορά στη σχέση ανάμεσα στην εμπειρία των εκπαιδευτικών στις ΔΑΦ και τη γνώση και χρήση παρεμβάσεων βρέθηκε θετική συσχέτιση. Παράλληλα μεταξύ των στάσεων των εκπαιδευτικών και της γνώσης και χρήσης παρεμβάσεων δεν διαπιστώθηκαν σημαντικές συσχετίσεις. Για την αξιοποίηση των ευρημάτων προτείνονται αλλαγές στηδιδακτική μεθοδολογία μαθητών με ΔΑΦ καθώς και στοχευμένη ενημέρωση και κατάρτιση των εκπαιδευτικών γενικής και ειδικής αγωγής.
Λέξεις κλειδιά: συμπερίληψη, αυτισμός, στάσεις, παρεμβάσεις
Experience, attitudes and interventions of teachers regarding the inclusion of students with autism spectrum disorder in primary school
Skipitari Viktoria1, Kaffe Stella2 and Tsormpatzoudis Charalampos2
11ο Center for Interdisciplinary Assessment, Counseling and Support, Thessaloniki
2 Department of Physical Education and Sport Sciences, Aristoteles University of Thessaloniki
Abstract
The present study examines the experience and attitudes of general and special education teachers in primary school towards autism spectrum disorders (ASD) as well as the interventions they apply in relation to the inclusion of students with ASD in the general classroom. The study involved 117 teachers who completed the Autism Inclusion Questionnaire (Segall & Campbell, 2007). The findings revealed that special education teachers did not differ from general education teachers in their attitudes towards the inclusion of students with ASD and that they generally had positive attitudes. Special education teachers compared to general education teachers knew and had used more interventions to include students with ASD. Regarding the relationship between teachers'experience of autism and knowledge and use of interventions, a positive correlation was found, while no significant correlations were found between teachers' attitudes and knowledge and use of interventions. In order to utilize the findings, changes are proposed in the teaching methodology of students with ASD as well as targeted information and training of general and special education teachers.
Key words: inclusion, autism, attitudes, interventions
For full text in .pdf click here