ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ, 29, 1-28
2023© Ε.Α.Ψ.
Διαπολιτισμική εκπαίδευση στη φυσική αγωγή: βασικές θεωρητικές απόψεις και παρεμβατικές δράσεις
Θεοδοσιάδου Ελίνα, Ούρδα Δέσποινα, Αρδαμερινός Νικόλαος
Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής & Αθλητισμού,
Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
Περίληψη
Σκοπός της παρούσας ανασκόπησης ήταν να μελετήσει την έννοια της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης και τον τρόπο με τον οποίον αυτή μπορεί να υιοθετηθεί στα πλαίσια του μαθήματος της φυσικής αγωγής. Μια σειρά από μοντέλα, όπως τα Μοντέλα των Πέντε Διαστάσεων/Προσεγγίσεων της Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης ή το Μοντέλο Διαδικασίας της Διαπολιτισμικής Ικανότητας έχουν αναπτυχθεί και παρέχουν τη βάση για τη δημιουργία παρεμβατικών δράσεων για τη βελτίωση των διαπολιτισμικών ικανοτήτων εκπαιδευτικών αλλά και μαθητών. Τα μαθησιακά αποτελέσματα εφαρμογής τέτοιων προγραμμάτων παρέμβασης στη φυσική αγωγή παρέχουν ενδείξεις ότι οι μαθητές/τριες, Έλληνες και ξένοι, πρέπει να συμμετέχουν ενεργά σε ομάδες, καθώς επίσης ότι οι μαθητές/τριες ανεξαρτήτως εθνικού υποβάθρου πρέπει να περιορίζουν την έκφραση ρατσιστικών προκαταλήψεων και στερεοτύπων, να αναπτύσσουν θετικές σχέσεις, να συνεργάζονται αποτελεσματικότερα και εν τέλει να επιτυγχάνουν τους στόχους του μαθήματος. Στην περίπτωση της εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών φυσικής αγωγής, τα προγράμματα παρέμβασης που μπορούν να αναπτυχθούν και να εφαρμοστούν κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσής τους, προτείνεται να δίνουν έμφαση στις εξής παραμέτρους: (i) στην εκτίμηση της φύσης της ανθρώπινης σκέψης, (ii) στην ενσωμάτωση της λήψης της προοπτικής, (iii)στην αξιολόγηση της διαπολιτισμικής ικανότητας, (iv) στην πολιτιστική καθοδήγηση μέσω συνεργασιών στην σχολική κοινότητα, (v) στην ενσωμάτωση της εκμάθησης υπηρεσιών στο πρόγραμμα εκπαίδευσης εκπαιδευτικών φυσικής αγωγής και (vi) στη δημιουργία κατάλληλων ευκαιριών στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα για την ανάπτυξη της διαπολιτισμικής ικανότητας. Από τη συνολική αποτίμηση των δεδομένων της βιβλιογραφίας διαφαίνεται ότι η διδασκαλία του μαθήματος της φυσικής αγωγής προσφέρει τη δυνατότητα ανάπτυξης και εφαρμογής μεγάλου εύρους προγραμμάτων παρέμβασης για τη βελτίωση των διαπολιτισμικών ικανοτήτων των μαθητών και μαθητριών.
Λέξεις κλειδιά: διαπολιτισμικότητα, διαπολιτισμική εκπαίδευση, διαπολιτισμική ικανότητα, φυσική αγωγή, μαθητές/τριες, εκπαιδευτικοί
Intercultural education in physical education: fundamental theoretical views and interventions
Theodosiadou Elina, Ourda Despoina, Ardamerinos Nikolaos
Department of Physical Education & Sport Science, Aristotle University of Thessaloniki
Abstract
The purpose of this review was to study the concept of intercultural education and how it can be adopted in the context of physical education. A number of theoretical models, such as the Five-Dimensional Models/Approaches to Intercultural Education and the Process Model of Intercultural Competence have been developed and provide the basis for creating interventions to improve the intercultural competences of teachers and students alike. The learning outcomes of implementing such intervention programs in physical education provide indications that students, Greek and foreign, should actively participate in groups, and that students regardless of their ethnic background should reduce the expression of racial prejudices and stereotypes, develop positive relationships, cooperate more effectively and ultimately achieve the objectives of the lesson. In the case of physical education teachers' training, the intervention programs that can be developed and implemented during their training are proposed to emphasize the following: (i) appreciating the nature of human thinking, (ii) incorporating perspective taking, (iii) assessing intercultural competence, (iv) cultural mentoring through campus partnerships, (v) integrating service-learning into the physical education teacher education program, and (vi) creating appropriate opportunities in the training program to develop intercultural competence. Overall, the literature review indicates that physical education offers the opportunity to develop and implement a range of intervention programs to improve students' intercultural competence.
Key words: interculturalism, intercultural education, intercultural competence, physical education, students, teachers
For full text in .pdf, click here