ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ, 30, 1-16
2024© Ε.Α.Ψ.
Προκαταρκτική μελέτη των ψυχομετρικών χαρακτηριστικών του Ερωτηματολογίου Αξιών Ζωής σε μαθητές/-τριες
Βατάλη Δήμητρα, Δαρόγλου Γαρυφαλλιά, Γυμνοπούλου, Βασιλική, Μπαρκούκης Βασίλης & Τσορμπατζούδης Χαράλαμπος
Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Περίληψη
Η εκπαίδευση δίνει μεγάλη έμφαση στην καλλιέργεια αξιών και την επίδειξη ηθικής αθλητικής συμπεριφοράς. Για τη μελέτη αξιών στον χώρο αυτό έχει προταθεί η Θεωρία Επιλογής Ρόλου Ζωής και Ικανοποίησης. Το πλαίσιο αυτό υποστηρίζει ότι κάθε άτομο δομεί το δικό του σύστημα αξιών, σύμφωνα με το ρόλο ζωής που έχει επιλέξει και την εκτιμώμενη σπουδαιότητα που έχει η κάθε αξία γι’ αυτό. Για τη μέτρηση των αξιών υπό το πρίσμα αυτής της θεωρίας έχει προταθεί το Ερωτηματολόγιο Αξιών Ζωής (Life Values Inventory). Η παρούσα έρευνα σχεδιάστηκε για να μελετηθούν τα ψυχομετρικά χαρακτηριστικά του Ερωτηματολογίου Αξιών Ζωής σε δείγμα 122 μαθητών και 133 μαθητριών γυμνασίου ηλικίας 12-15 ετών. Η επιβεβαιωτική ανάλυση παραγόντων εμφάνισε οριακά αποδεκτούς δείκτες σύμπτωσης του μοντέλου με τα δεδομένα υποστηρίζοντας την παραγοντική εγκυρότητα του ερωτηματολογίου. Η ανάλυση συσχέτισης υποστήριξε τη δομική εγκυρότητα του ερωτηματολογίου. Η εσωτερική συνοχή των παραγόντων που προέκυψαν κυμάνθηκε σε αποδεκτά επίπεδα για τους περισσότερους από τους παράγοντες του ερωτηματολογίου. Συνολικά, τα αποτελέσματα της έρευνας υποστήριξαν τη δομή και το περιεχόμενο των αξιών των μαθητών που συμπεριλαμβάνονται στο ερωτηματολόγιο. Συνεπώς, το Ερωτηματολόγιο Αξιών Ζωής μπορεί να αποτελέσει ένα εργαλείο για την εκτίμηση των αξιών των μαθητών/τριών, καθώς και για την καλύτερη κατανόηση του τρόπου με τον οποίο επηρεάζουν τους στόχους και τη συμπεριφορά τους.
Λέξεις κλειδιά: αξίες, φυσική αγωγή, ψυχομετρικά χαρακτηριστικά
Preliminary study of psychometric characteristics of the Life Values Inventory in students
Dimitra Vatali, Garifallia Daroglou, Vasiliki Gimnopoulou, Vassilis Barkoukis & Charalampos Tsormpatzoudiis
School of Physical Education and Sport Science, Aristotle University of Thessaloniki
Abstract
Education emphasizes values development and good sportsmanship. For the study of values in education Brown’s Holistic Values-Based Theory of Life Role Choice and Satisfaction has been proposed. According to this framework each person develops a relatively number of values that are organized into a dynamic value system, in accordance with the role life he has chosen and the estimated importance of each value. In this theory the Life Values Inventory has been proposed for the measurement of values. The purpose of this study was to investigate the psychometric characteristics of Life Values Inventory in a sample 122 male and 133 female high school students with an age range between 12 and 15 years old. Confirmatory factor analysis showed acceptable indices of the fourteen factors of the model supporting the factorial structure of the questionnaire. Correlation analysis supported the construct validity of the questionnaire. Reliability analysis confirmed satisfactory Cronbach’s alpha coefficients for all the factors of the questionnaire. Overall, the findings supported the structure and content of students’ values through Life Values Inventory. Therefore, the inventory is considered a valid and reliable tool that can be used to better understand and measure students’ values.
Key words: values, physical education, psychometric properties
For full text in .pdf, click here