ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ, 30, 54-70
2024© Ε.Α.Ψ.
Συγκριτική μελέτη εκπαιδευτικών Φυσικής Αγωγής με εκπαιδευτικούς άλλων ειδικοτήτων ως προς τα κίνητρα, την αυτο-αποτελεσματικότητα και την ικανοποίησή τους από την εργασία
Δέσποινα Ούρδα 1 , Ισμήνη- Σοφία Γιάγκου 1 , Νικόλαος Αρδαμερινός 1 , & Χαράλαμπος Τσορμπατζούδης 1
1. Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο
Περίληψη
Ο σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν η σύγκριση εκπαιδευτικών Φυσικής Αγωγής (Φ.Α.) με εκπαιδευτικούς άλλων ειδικοτήτων ως προς τα κίνητρα, την αυτο- αποτελεσματικότητα και την εργασιακή τους ικανοποίησης καθώς και η διερεύνηση της σχέσης των τριών αυτών μεταβλητών. Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 178 εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης από σχολεία της Αττικής (ΜO = 37.80, TA = ± 9.58). Για την εξέταση των ερευνητικών υποθέσεων χορηγήθηκε η «Κλίμακα Ακαδημαϊκών Κινήτρων», η «Κλίμακα Αντιλαμβανόμενης Αυτο-αποτελεσματικότητας» και, τέλος, το «Ερωτηματολόγιο Ικανοποίησης από την Εργασία». Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η αντιλαμβανόμενη αυτο-αποτελεσματικότητα των εκπαιδευτικών Φ.Α. ήταν μεγαλύτερη από αυτή των εκπαιδευτικών άλλων ειδικοτήτων, όπως επίσης και τα εξωτερικά κίνητρά τους. Επίσης, από τις αναλύσεις προέκυψε ότι τα δημογραφικά χαρακτηριστικά (φύλο, τομέας εκπαίδευσης, σχέση εργασίας) δεν αποτελούν παράγοντα διαφοροποίησης της συμπεριφοράς των εκπαιδευτικών ως προς τις μεταβλητές που μελετήθηκαν. Η αυτο-αποτελεσματικότητα προέβλεψε θετικά την ικανοποίηση από την εργασία. Τα εσωτερικά κίνητρα και η ταύτιση προέβλεψαν θετικά επιμέρους διαστάσεις της εργασιακής ικανοποίησης, ενώ η εξωτερική και η ενδοπροβαλλόμενη ρύθμιση εμφάνισαν αρνητική σχέση. Τα αποτελέσματα της παρούσας έρευνας μπορούν να αξιοποιηθούν για τη δημιουργία κατάλληλων προγραμμάτων ενίσχυσης των εσωτερικών κινήτρων και της αυτο-αποτελεσματικότητας των εκπαιδευτικών, έτσι ώστε να αυξηθεί ο βαθμός της εργασιακής τους ικανοποίησης
Λέξεις κλειδιά: πεποιθήσεις, πρωτοβάθμια εκπαίδευση, εξουθένωση
Comparative study of Physical Education teachers with teachers of other disciplines in terms of motivation, self-efficacy and job satisfaction
Despoina Ourda 1 , Ismini- Sofia Giagkou 1 , Nikolaos Ardamerinos 1 & ΗaralambosTsorbatzoudis 1
1. School of Physical Education and Sport Science, Aristotle University of Thessaloniki
Abstract
The purpose of the present study was to compare Physical Education (P.E) teachers with teachers of other disciplines in terms of motivation, self-efficacy and job satisfaction and to investigate the relationship between these three variables. The sample of the study consisted of 178 Primary Education teachers from schools in Attica region (MO = 37.80, TA = ± 9.58). To test the research hypotheses, the "Academic Motivation Scale", the "Perceived Self-Efficacy Scale" and finally the "Job Satisfaction Questionnaire" were used. The results showed that the perceived self-efficacy of P.E. teachers was higher than that of teachers of other disciplines, as well as their external motivation. The analyses also revealed that demographic characteristics (gender, education sector, work relationship) were not a factor in differentiating teachers' behaviour with respect to the variables studied. Self-efficacy positively predicted job satisfaction. Intrinsic motivation and identification positively predicted individual dimensions of job satisfaction, while extrinsic and intrinsic regulation showed a negative relationship. The results of the present study can be used to create appropriate programs to enhance teachers' intrinsic motivation and selfefficacy in order to increase their degree of job satisfaction.
Key words: beliefs, primary education, burnout.
For full text in .pdf, click here